Denne muskel, som i daglig tale går under navnet hoftebøjeren eller “mørbraden” er enormt vigtig for dit velbefindende. Iliopsoas består egentlig af to muskler, nemlig psoas major og illiacus musklerne. Der er en på hver side af rygsøjlen på den indvendige side af lænderyggen. Det er den eneste muskel, der forbinder røgsøjlen og benene. Den er således ansvarlig for, at vi kan holde os oprejst og for at vi kan gå, bøje lænden og rotere hoften.

For kort og/eller for spændt

Når iliopsoas bliver for spændt og dermed for kort i den ene eller begge sider, kan det medføre en ændring i kropsholdningen, som bevirker, at du har svært ved at rette dig ordentlig op, eller du får en foroverbøjet kropsholdning. Måske har du tit fået at vide “ret dig op”, og det kan du også godt så længe du er bevidst herom, men du falder højst sandsynlig hurtigt tilbage i den gamle foroverbøjede holdning. Dette kan bl.a. skyldes en spændt iliopsoas muskel.

iliopsoas-200x200

 

Der er mange årsager til, at denne muskel bliver for kort/spændt. I dag sidder vi meget ned i løbet af dagen, og bare dette er med til at gøre musklen for kort, når vi gør dette dag ud og dag ind. Derudover er der en masse andre årsager til, at musklen kan blive for kort og for spændt.

Smerter, der relaterer sig til denne muskel kan være følgende:

  • Ryg- og lændesmerter
  • Spændinger og smerter relateret til hofte og lyske
  • Uens benlængde
  • Knæ og ankelproblemer f.eks. hælspore
  • Kæbespændinger
  • Skulder og nakkesmerter
  • Udstrålende ryg- og iskias smerter
  • Etc.

Andre symptomer kunne f.eks. være:

  • Stress
  • Fordøjelsesproblemer
  • Infertilitet
  • Menstruationssmerter
  • Diskus problemer
  • Væskeophobninger
  • Nedslidning af hofteled pga. for spændte muskler
  • Indflydelse på uhensigtsmæssig vejrtrækning

Stress og frygt

I dine muskler kan du lagre følelser forbundet med stress, frygt og traumer, da muskler kan trække sig sammen. Din krop og dit sind hænger meget mere sammen end du måske på mange måder nogensinde har kunnet forestille dig.

Psoas musklen er blandt de første muskler, der trækker sig sammen, når vi befinder os i “kamp-flugt” modus/reaktion i forbindelse med frygt og stress og blandt de sidste muskler til at slappe af efter endt kamp-flugt reaktion. Der er tale om medfødt refleks, din krops forsøg på at beskytte dig.

Psoas musklen er også forbundet til dit mellemgulv, som er musklen, du hovedsageligt bruger til at trække vejret med og kan derfor påvirke din vejrtrækning i uhensigtsmæssig retning, hvis psoas er for spændt.

I psoas, som er en meget dybtliggende og beskyttet muskel, kan vi opbevare eller “gemme” spændinger, frygt og følelser fra tidligere traumer. Det er stort set altid forbundet med mere eller mindre smerte at få løsnet denne muskel, men det er så absolut anstrengelserne og smerten værd.

Behandling

Psoas musklen kan løsnes ved myoreflexterapi eller massage . I forbindelse med behandlingen er det naturligvis ikke nok at løsne en enkelt muskel. Det vil afhænge af den enkeltes symptomer, smerter og disses varighed, etc., hvilke andre muskler, der kræver behandling, og antallet af behandlinger, der er brug for vil ligeledes afhænge heraf.

En løsnet og afspændt psoas muskel kan medvirke til, at du føler dig mere “groundet” ud over naturligvis at slippe af med eller afhjælpe smerter og andre uhensigtsmæssigheder.